שחזור שד מרקמה עצמונית

בשחזור כזה הבסיס לשחזור הוא רקמות מהגוף עצמו שמשמשות את הבסיס לשחזור. לעיתים כאשר הנפח אינו מספק ניתן להוסיף שתל. את השחזור מרקמות עצמונית ניתן לעשות באופן מיידי לאחר הכריתה או בנפרד באופן יותר מאוחר. בנשים שעברו כריתת שד מלאה ולאחריה  הקרנות, זו הדרך הבטוחה ביותר לשחזר את השד.

שחזור מרקמות הבטן.

עור ושומן הבטן הם מקור מצויין לרקמות לשחזור השד. לנשים שיש בטן תחתונה בגדול מספק ניתן להוציא את השומן והעור ולסגור את הבטן בצורה אסתטית כדוגמת מתיחת בטן. את הרקמה מהבטן ניתן להעביר עם אחד משרירי הבטן (TRAM) או בלעדיו (DIEP) בשיטות מיקרו-כירורגיות. בכל מקרה מדובר על ניתוח שאורכו שעות רבות, אבל בנשים מתאימות מספק תוצאה מצויינת לטווח ארוך.

שחזור מרקמות הגב

שנשים שאין להן מספיק נפח בבטן התחתונה או שאינן מעוניינות לעבור את הניתוח הארוך המשתמש ברקמות הבטן, הגב מהוה מקור מצויין לשחזור שד. בדרך כלל בשילוב שתל בחסר מלא או בלעדיו בחסר חלקי. בניתוח הרגיל הנעשה בהרדמה כללית ואורכו כ2-3 שעות, מועבר שריר הגב הגדול (latissimus dorsi) ומסובב לאזור השד, השריר מהוה כיסוי והגנה לשתל שברוב המקרים דרוש להשיג נפח מספק במקרים הללו. במקרים של חסר חלקי אין צורך בשתל ולעיתים ניתן אף להשתמש רק בעור הגב ללא השריר.

שחזור מאיזורים אחרים – ירכיים, מתניים ועכוזים

במקרים נדירים ניתן להשתמש באיזורים הללו כאזורים תורמים, כאשר אין אפשרות להשתמש בבטןאו בגב.

שחזור מלא באמצעות הזרקות שומן

טכניקה שיש למספר מרכזים באירופה וארה"ב ניסיון רב איתה, בדרך כלל בשילוב חזיית לחץ שלילי (BRAVA). הבסיס להשגת נפח השד הוא שומן הנשאב מאיזורים אחרים בגוף ומוזרק במספר ניתוחים להשגת נפח מספק.

שחזור שד

כל השיטות לשחזור שד

שתלי סיליקון - עם או בלי מותחנים, שימוש ברקמות שומן ושריר מהבטן או מהגב, הזרקות שומן ושחזור הפטמה והעטרה – על הסוגים השונים של ניתוחי שחזור שד לנשים שעברו כריתת שד | מאת דן אבן | ייעוץ מקצועי: פרופ' דין עד-אל | פורסם באתר "כמוני"