הקטנת שדיים

הקטנת חזה הוא ניתוח המשפר את מצבן הבריאותי, הפיזי והנפשי של נשים עם חזה גדול, כבד ונפול. לפני שעוברים ניתוח הקטנת חזה כדאי לדעת למי הקטנת חזה מתאימה, מהם הסיכונים, תופעות הלוואי ועוד.

 

חזה גדול מאוד  מהווה אמנם פנטזיה עבור לא מעט גברים בעולם, אך עבור נשים מסוימות הוא מהווה מקור לבעיות רפואיות מגוונות, מעבר להיבט האסתטי. בעיות כגון כאבי גב וצוואר מהמשקל העודף של החזה, עקמת ועיוות של עמוד השדרה, גירוי עור כרוני ופטרת מתחת לשד, סימנים עמוקים בכתפיים בגלל רצועות החזייה ובעיות נשימה – כל אלה עלולים להיגרם עקב חזה גדול מאוד ונפול.

לעניין הפיזי מתווסף גם ההיבט הנפשי-חברתי: שדיים גדולים עלולים לגרום לבעיות פסיכולוגיות אצל אישה או נערה מתבגרת. המודעות לגודלם החריג עשויה לגרום להסתגרות ולהימנעות מפעילות גופנית.

נשים עם חזה גדול מצטיירות בדרך כלל כבעלות משקל רב, דבר שלא בהכרח הוא נכון, אבל בהחלט יכול להפריע לספורט ולירידה במשקל.

מה הפיתרון? ניתוח הקטנת חזה

ניתוח הקטנת חזה הוא אחד הניתוחים שבעזרתם מגיעים לשינוי משמעותי ומיידי בצורת הגוף ודימויו. בניתוח כורתים חלק מרקמת השד על מנת להקטין את נפחו ולהתאים את העור והפטמה לצורה החדשה. המטרה היא לתת לאישה אשר עוברת את הקטנת חזה שד קטן מוצק ומעוצב יותר, אולם בעל מראה וצורה המתאימים למימדי גופה. בניתוחים אלה נשארות יותר צלקות מאשר בניתוחי הגדלה, למרות שהיום מרבית המנתחים העוסקים בתחום יודעים לבצע את הניתוח במינימום צלקות.

יתרונות בריאותיים או נפשיים של ניתוח הקטנת חזה

הקטנת חזה משנה לחלוטין את איכות החיים של אישה הסובלת מחזה גדול מדי. החזה הקטן יותר מקל על ביצוע פעילות גופנית, מסייע בשיפור היציבה וההליכה ויכול לעשות פלאים מבחינה נפשית לנשים שהתביישו בחזה הגדול שלהן.

מי הן המועמדות המתאימות לניתוח הקטנת חזה?

ניתוח הקטנת חזה מבוצע במטרה לשפר ולהקל על האישה בבעיות שהוזכרו, או כניתוח אסתטי. רוב הנשים הפונות לבצע הקטנת חזה מוטרדות משד גדול מאוד הגורם להן למגבלות פיזיות ותפקודיות בחיי היום יום.

לרוב, הקטנת חזה אינה מבוצעת עד אשר החזה הגיע לצמיחתו והתפתחותו הסופית. למרות זאת, קיימים מקרים בהם ניתן לבצע את הניתוח גם לפני כן, כאשר גודל השדיים גורם למגבלה פיזית קשה. המועמדות הטובות ביותר לביצוע הקטנת חזה הן נשים בוגרות המבינות את מהות הניתוח ואשר ציפיותיהן מהניתוח הינן ריאליות ביחס לתוצאות אשר ניתן להשיג. מכיון שהחזה משתנה במהלך ההריון ולאחר הלידה לתוצאות ארוכות טווח כדאי לעיתים לנתח רק אחרי סיום ההריונות והלידות. ברוב המקרים אין איבוד יכולת ההנקה והתחושה בפטמות לאחר ניתוח הקטנת חזה. 

הערכות לקראת ניתוח הקטנת חזה

בייעוץ הראשוני חשוב לדבר עם מנתח פלסטי על הציפיות מהניתוח ולהקשיב לחוות דעתו, לכל מנתח ולכל מועמדת ישנה דעה שונה לגבי הצורה והגודל הנכון של השד. המנתח הפלסטי יבצע בדיקה ומדידה של השדיים בנוסף לצילומים של השד לפני ואחרי הניתוח (הצילומים הם למטרה רפואית ומשפטית) וישוחח עם המועמדת לניתוח על המשתנים המתאימים למקרה שלה, כגון גיל, הצורה, גודל השד ומצב העור, יפרט ויסביר על מהלך הניתוח, סיכונים, מגבלות, צלקות והתוצאות אשר ניתן להשיג.

מהלך ניתוח הקטנת חזה

ניתוח הקטנת חזה מבוצע בהרדמה כללית ואורך כשעתיים וחצי עד ארבע שעות, כשאורכו תלוי גם במימדי השדיים. לאחר הניתוח מלבישים על החזה חזיית ספורט ופלסטרים עדינים וצריך להישאר בדרך כלל להשאר לאשפוז של לילה להשגחה.

 

תופעות לוואי של ניתוח הקטנת חזה

נשים המבצעות ניתוח הקטנת חזה צריכות לקחת בחשבון שייתכן שלא תוכלנה להניק בעתיד (בשדיים גדולות מאוד קשה להניק בכל מקרה). יש סיכון קטן של אובדן תחושה רגילה ו/או ארוטית בפטמה, כשלרוב אובדן זה הוא בלתי-הפיך.

את חזיית הספורט יש ללבוש במשך חודש ולהימנע משכיבה על הבטן במשך זמן זהה. בשבועות הראשונים לאחר הקטנת חזה מומלץ להימנע מפעילות הכרוכה בטלטול קיצוני של השדיים, כמו למשל ריצה ממושכת או קפיצה בחדר כושר.

סיבוכים של ניתוח הקטנת חזה

בניתוח הקטנת חזה ישנם הרבה מאוד תפרים מתחת לעור שמתמוססים לבד עם הזמן, לעיתים בתהליך זה הם יוצרים תגובה דלקתית המתבטאת באודם קל והפרשה מקומית באיזור מעל התםר. התפועה הזו נעלמת מעצמה כאשר התפרים מתמוססים לגמריי. במקרים קיצוניים עלולים להופיע סיבוכים נדירים ביותר של נמק בעור או בפטמה. סיבוכים נדירים אלה שכיחים יותר בקרב מעשנות כבדות, נשים שסובלת מבעיות בכלי הדם או בקרב נשים בעלת חזה גדול במיוחד. בכל מקרה, על המנתח להנחות את המועמדת לגבי סימפטומים העלולים להתפתח לאחר הניתוח והמחייבים תשומת לב מיידית ופנייה לרופא.

התנהלות לאחר ניתוח הקטנת חזה

לאחר ניתוח הקטנת חזה קיימות צורות חבישה שונות לכל מנתח על פי ניסיונו. מלבד הפלסטרים העדינים על קוי התפרים, אני משתמש בחזייה כירורגית בלבד.לעיתים קרובות יושארו צינורות לניקוז של דם או הפרשות מאזור הניתוח. תיתכן תחושת כאב לאחר הניתוח, כאשר מבצעים תנועות חדות או בזמן שיעול. הכאב לאחר ניתוח זה אינו מאוד חזק , אבל נדרשות תרופות שיכוך הכאב.

החבישות מוסרות יום או יומיים לאחר הניתוח. מומלץ על שימוש בחזיית ספורט תומכת (ללא ברזלים) לארבעה עד שישה שבועות בכל שעות היום, עד אשר החבורות והנפיחות יירדו. אם עור השד יבש לאחר הניתוח, ניתן להשתמש בקרם לחות, אולם מומלץ להימנע מלמרוח אותו על אזורי החתך.

בתקופת המחזור הראשון לאחר הניתוח, ייתכן ותהייה תחושת כאב מקומי יותר מהרגיל ואף נפיחות שלא הייתה קודם לכן. כמו כן, תיתכן תחושה של עקצוץ וזרמים או תחושות מוזרות אחרות למשך מספר חודשים ואפילו עד שנה לאחר הניתוח. 

חזרה לשגרה אחרי ניתוח הקטנת חזה

אחרי ניתוח הקטנת חזה פעולות מאומצות מסוימות יגרמו לכאב למשך מספר שבועות. המנתח ייתן הנחיות מפורטות על הטיפול המקומי באזורי החתך, מה ניתן ומה אסור לעשות לאחר הניתוח. יש להימנע מעישון גם לאחר הניתוח מכיוון שהוא עלול לעכב או לגרום בעיות בהחלמה מניתוח. כמו כן, תיתכן הרגשת חולשה כללית והחזרה לפעילות מלאה צריכה להיות הדרגתית.

השימוש בחזיית ספורט יעזור בתקופה זו. כמות מועטה של הפרשות וגלדים הם בגדר הנורמה, על פי צורת ההחלמה והריפוי. בכל מקרה של דימום או הפרשה חריגים יש להיוועץ עם הרופא המנתח. פעילות גופנית מאומצת לא מומלצת למשך חודש ובנוסף יש להימנע מיחסי מין למשך שבוע עד שבועיים לאחר הניתוח.

יש להימנע מגירוי או שפשוף של אזור הניתוח לפחות למשך שבועיים-שלושה. נפיחות וחבורות באזור הניתוח ייעלמו לאחר מספר שבועות, כשאת התוצאה הסופית ניתן יהיה לראות כשישה חודשים לאחר הניתוח. גם לאחר מכן שינויים הורמונאליים, שינויים במשקל או הריון ישנו את צורת השד.

איכות הצלקות תלויות ביכולת הריפוי ותכונות הריפוי של הגוף. ניתוח הקטנת חזה משאיר צלקות באזור הניתוח. ייתכן שבחודשים הראשונים הצלקות יהיו אדומות ונפוחות, אך לאחר מספר חודשים הן מתבהרות.