שחזור שד חלקי

אחד התובנות החשובות בנושא שחזורי שד בשנים האחרונות היא העובדה שגם כאשר לא נעשית כריתה מלאה של השד בסרטן השד, יכול להיווצר עוות משמעותי של השד.

עוות זה המתעצם לאחר ההקרנות יכול לגרום למראה מכער מאוד של השד והרבה נשים מסתובבות חסרות אונים עם תחושה שלמרות שלא עברו "כריתת שדיים" אין להם למעשה ממש שד.

עם התפתחות תובנות אלו ועם התפתחות טכניקות בתחום הכירורגיה המשחזרת של השד להרבה נשים אנו מציעים כבר במעמד הכריתה טיפול פלסטי בשד שימנע את העיוות העתידי.

ניתוחים אלו המכונים "ניתוחים אונקופלסטיים" למעשה משתמשים ברקמות השד הנותרות ולעיתים גם בשתלים לתת לשדיים מראה מלא וטבעי לאחר ניתוח כריתה חלקית של השד. במקרים שבהם השד השני גדול ונפול ניתן לעשות במעמד כריתת השד ניתוח דו צדדי ישאיר את האישה במראה של ניתוח קוסמטי של השדיים ולא ניתוח אונוקולוגי.

במקרים בהם אנו נדרשים להתערבות מאוחרת , קרי לתיקון מאוחר ישנן מגוון של שיטות שניתן להשתמש בתלות בנפח השד, מיקום החסר ברקמה ואופי הרקמות. בשחזורים מאוחרים אנו משתמשים לרוב בטכניקות של הזרקות שומן עצמיות ולעיתים במקרים של חסרים משמעותיים ברקמות מהגב או הבטן למילוי החסר.

אין סיבה במאה ה 21 שאישה לאחר ניתוח כריתה חלקית של השד תישאר עם עוות!