גניקומסטיה: טיפולי הקטנת שדיים אצל גברים

אחת הבעיות המטרידות ביותר נערים וגברים היא הופעת חזה בולט במראה נשי. התופעה מכונה "גניקומסטיה", והיא נובעת מחוסר איזון הורמונלי מקומי באיזור השד. לרוב מקרי הגניקומסטיה אין סיבה פיזיולוגית ברורה, אך חלק קטן מהמקרים נובעים מהפרשת יתר של הורמון נשי, גבר היכול לנבוע ממחלות שונות וגידולים במוח ובאשכים.

מה עושים?

דבר ראשון חשוב לשלול סיבה רפואית לתופעה ויש לבצע בדיקות הורמונליות ואלטראסאונד של השדיים. במידה ולא נמצאה סיבה ברורה, ניתן לשקול טיפול ניתוחי. הניתוח מתבצע בהרדמה כללית ונמשך שעה וחצי בממוצע. בניתוח מוסרת רקמת השד הנשי הנמצאת מאחורי הפטמות, על ידי חתך סהרוני בגבול הפטמה. לעיתים, במקרה של עודף רקמת שומן, אנו מבצעים שאיבת שומן בנוסף לכריתת הרקמה. במקרים מסויימים כאשר אין כמות משמעותית של רקמת שד והרוב שומן ניתן לבצע את כל הניתוח בשאיבת שומן.

מתי עושים?

בדרך כלל מקובל לנתח גניקומסטיה כאשר היא מהוה הפרעה לנער או למבוגר. במקרים מסויימים כדאי לנתח מוקדם כדי למנוע את ההשפעות הנפשיות של שדיים נשיות על נער מתבגר החרד לתדמית הגוף שלו, וזאת מתוך ידיעה שייתכן שהתהליך לא נפסק ויש לחזור על הפרוצדורה פעם נוספת בתום גיל ההתבגרות.

לאחר הניתוח

יש ללבוש אפודת לחץ למשך 6 שבועות כדי להעצים את התכווצות העור ולעזור במניעת הצטלקות בולטת על בית החזה.

סיבוכים

מכיון שברוב המקרים לא מסירים את עור החזה העודף ומתבססים על כיווצו, נתין לראות אסימטריה קלה בין השדיים בתלות בהתכווצות העור בכל שד. זיהום מאוד נדיר, אך דימום יכול באופן בלתי שכיח בימים הראשונים לאחר הניתוח, דבר המצריך התערבות נוספת.