עשרה מיתוסים על הגדלת חזה

ניתוח הגדלת חזה מיועד לנשים שאינן מרוצות מגודל החזה שלהן, לנשים שהחזה שלהן לא התפתח ולנשים אחרי הריון ולידה שהחזה איבד מנפחו. ניתוח זה מביא לשיפור הדימוי והביטחון העצמי, ולשיפור איכות החיים. הגדלת חזה מתבצעת על-ידי החדרת שתלים על מנת להגדיל את נפח החזה ולעצבו מחדש.

להלן המיתוסים הקיימים לגבי הגדלת חזה:

1. הסיליקון שבשתלים מסרטן

לא נכון. חומרים מכילי סיליקון נבדקו בעבר ונבדקים גם כיום במחקרים מדעיים. המחקרים מאשרים כי חומרים אלה אינם גורמים לסרטן אצל בני אדם. המחקרים החשובים ביותר בתחום זה נעשו בקרב נשים שבגופן הושתלו שתלי סיליקון כמה שנים לפני המחקר. מתוצאות המחקרים עולה שסרטן השד אינו שכיח יותר בקרב נשים מושתלות סיליקון מאשר אצל אחרות. לדעת הרופאים מדובר בחומר יעיל ובטוח, נכון לעכשיו מותר השימוש בשתלי ג'ל סיליקון להשתלה ברוב מדינות העולם.

2. יש סיכון לשתלים בעת טיסה

לא נכון. השתלים מכילים ג'ל סיליקון בלבד ולא אויר ולכן הנפח שלהם לא משתנה כאשר לחץ האוויר יורד בגובה, בניגוד לגז או אויר שמתפשטים כאשר לחץ האוויר יורד.

3. בדיקת ממוגרפיה גורמת לפיצוץ השתלים

לא נכון. הלחץ על השד במהלך בדיקת ממוגרפיה הוא לא גדול ובכל מקרה לא יכול לפוצץ את השתל, מכיוון שהמעטפת של השתל היא מאוד חזקה.

4. ממוגרפיה אינה יעילה למי שעברה הגדלת חזה

השתל אכן יכול להסתיר כ-5% מרקמת השד. לפיכך, כאשר אישה אשר עברה הגדלת חזה מבצעת בדיקת ממוגרפיה, עליה לציין בפני הבודק כי עברה ניתוח הגדלה ובמקרה זה יבוצע צילום נוסף במנח מיוחד אשר יאפשר חשיפה של מרבית השד.

5. חייבים להחליף שתלים כל 10 שנים

לא נכון. טענה זו הייתה נכונה לגבי השתלים בהם השתמשו עד לפני 10 שנים, בהם המעטפת הייתה דקה מאוד ונקרעת בקלות. בשתלים הישנים הללו, הסיליקון היה נוזלי ועלול היה לנזול ולהתפזר. מעטפת השתלים החדשים חזקה מאוד ולכן אינה נקרעת בקלות, הסיליקון שבתוך השתל הוא ג'ל עמיד ששומר על צורתו ולא נוזל כמו בשתלים הישנים. גם במצב בו נחתוך את השתל לשניים הג'ל יישאר במקומו ולא ייזל. כיום חברות השתלים מעניקות אחריות החלפה לכל החיים. לא ניתן להבטיח כי השתל יחזיק לכל החיים אולם אין צורך בהחלפה תקופתית כפי שהיה בשתלים הישנים. יש להיבדק כל שנה אצל הרופא המנתח וכן לעשות אולטראסאונד או MRI וממוגרפיות תקופתיות. במידה ויש חשד לקרע בבדיקת הדמיה – יש להחליף את השתלים.

6. תאונת דרכים או חבלה גורמות נזק לשתל

לא נכון. השתלים גמישים וחזקים, כך שהסיכוי שייפגעו מחבלה או תאונת דרכים הוא נמוך ביותר.

7. גודל השתל יקבע את צורת השד לאחר הניתוח

לא נכון. צורת השד המתקבלת תלויה במספר רב של גורמים ונפח השתל הוא רק אחד מהם. בחירת השתל הנכון היא לפי המימדים של השתל הדרוש (אורך, רוחב וגובה) ולא הנפח. כך גם למשל לגבי שתלים זהים – הם יכולים לתת תוצאות שונות לחלוטין אצל נשים עם מבנה גוף, משקל וצורת שד שונים.

8. הגדלת חזה היא הפתרון לחזה נפול

לא נכון. חזה נפול נוצר בגלל רפיון ועודף עור. את שני הגורמים הללו שתל אינו יכול לתקן, משום שהוא מוסיף נפח בלבד. אמנם שתל עשוי להחזיר את הנפח החסר בחזה שהתרוקן בשל ירידה במשקל או הריונות והנקות, אולם במקרים רבים לאובדן הנפח מתלווה גם צניחה של השד שאותה ניתן לתקן בשילוב של הרמה והגדלה. ניסיון לתקן "שד צנוח" עם שתל גדול, ייתן תוצאה סבירה לזמן קצר בלבד ולאחר מכן הצניחה תחמיר בשל הוספת משקל לשד.

9.הגדלת חזה גורמת לכאבי גב

לא נכון במרבית המקרים. תוספת המשקל ברוב המכריע של המקרים היא בין 250 גרם ל-300 גרם לכל שד. תוספת משקל זו היא קטנה מדי בכדי להשפיע על היציבה ולגרום לכאבי גב. מנגד, שתלים גדולים במשקל 500 גרם ומעלה, יכולים להוות מעמסה על עמוד השדרה ולגרום לכאבים.

10. השתלים מפריעים להנקה ולהריון

לא נכון. בהגדלת חזה תותבות הסיליקון מוכנסות מתחת לרקמת השד ולעיתים מתחת לשריר בית החזה ואינן מפריעות למעבר החלב מרקמת השד והפטמה (ומשם לתינוק). השתל אינו פוגם בצינורות החלב ואינו עובר לבלוטת השד, לכן אין כל בעיה להניק. כיום, ידוע כי אין סיליקון בחלב של אם מניקה שעברה הגדלת חזה. במהלך ההריון, בלוטת השד גדלה. השתל נמצא מאחורי הבלוטה ולכן אינו מפריע להתפתחות בלוטת השד. לאחר ההריון ובזמן ההנקה השד מתמלא ולאחר סוף ההנקה השד חוזר למצבו הקודם.